6 najčastejších chýb, ktorých sa môžete dopustiť v briefe

Ak práve pripravujete brief pre váš nový web alebo začínate s jeho realizáciou, nasledujúce riadky sú práve pre vás.

Project managerom vtĺkame do hlavy, aby na začiatku každého projektu jasne definovali, čo je cieľom (re)designu webstránky, kto je cieľová skupina, čo má na  webe spraviť a ako má výsledok klientovi pomôcť rozvíjať jeho business. Problém však je, že sám klient to často netuší a teda neadresuje tieto základné otázky vo svojom zadaní. Preto na prvých stretnutiach klientom pomáhame nájsť odpovede na tieto dôležité otázky a lepšie pochopiť, čo a ako chceme dosiahnuť.

Popísali sme preto 6 najčastejších chýb, ktorých sa možete ľahko vyvarovať vo vašom briefe.

 

1. Neviete, kto bude web navštevovať

Pre koho je web vlastne určený? V úvode si zadefinujte hlavné skupiny návštevníkov a čo od webu očakávajú. Rozdeliť ich môžete podľa veku, nákupného správania, podľa toho, o aký produkt alebo službu sa zaujímajú, či ide o firmu alebo koncového zákazníka...

Web je potom potrebné namiešať tak, aby rovnako dobre poslúžil v rôznych fázach kontaktu so značkou. Musí to fungovať, ak je na ňom user prvýkrát a zároveň nesmie otráviť človeka, ktorý je už dávno “váš” a hľadá napríklad používateľskú príručku.

 

2. Nemáte ujasnené to, čo má na ňom  používateľ spraviť

Áno, web má byť navrhnutý pre jeho návštevníkov, ale nerobíte ho pre pekné oči, všakže? Veľmi zjednodušene povedané, má nejakým spôsobom vytvárať pridanú hodnotu, nemá predstavovať iba náklad. 

Musíte si preto odpovedať na otázku, akú akciu (akcie) má návštevník vykonať - ak ste ho krvopotne na web dostali, nenechajte ho odísť len tak. Má si stiahnuť ebook? Má vyplniť formulár, či pozrieť si  video? Alebo chcete, aby si vytvoril účet?

Tomuto cieľu sa podmieňuje rozvrhnutie tlačidiel, štruktúra menu, umiestnenie formulárov. Texty sa píšu tak, aby smerovali k tejto akcii. 
Nezabudnite stanoviť hierarchiu cieľov - ak budete od návštevníka chcieť, aby spravil všetko, naraz a hneď, tak pravdepodobne nespraví nič a zmätený od vás odíde.

 

3. Web nerobíte pre svojich zákazníkov, ale pre seba

Ak začínate  slovami “Ja by som chcel, aby tam bolo..” alebo “Nášmu šéfovi sa páči toto...”, robíte obrovskú chybu :) Web predsa nebudete používať vy, ale vaši (potenciálni) zákazníci. 

Čo na webe naozaj hľadajú návštevníci? Tieto informácie by mali byť rýchlo a ľahko dostupné - ideálne z viacerých miest v štruktúre webu. Nesťažujte im to, neskrývajte pred nimi to, čo ich najviac zaujíma. 

Ak už web máte, vašim zdrojom informácií by mal byť najmä Google Analytics. Čísla vám samy povedia, čo ľudí najviac (ne)zaujíma. Veľkým pomocníkom je nasadanie analytických toolov -  nám sa osvedčil Hotjar (6 analytických nástrojov vrátane heatmapy). Nepracujte s domnienkami, ale s reálnymi dátami. Ak web ešte nemáte, naštudujte si konkurenciu.

Odsunutie vlastných domnienok a požiadaviek je často ťažšie, než sa môže zdať. Vy možno zbožňujete minimalistický design postavený na white space a typografii. A vaša cielovka pritom ocení tradičnú grafiku, krikľavé farby a blikajúce 3D tiene na tlačidlách. Práve preto je informácia “(ne)nepáči sa mi” je oveľa irelevantnejšia, ako si myslíte. Grafikou nikdy nevyhoviete všetkým. Sústreďte sa viac na to, či je web funkčný, či spĺňa obsahové a používateľské požiadavky. A či vám v konečnom dôsledku prinesie osoh.

 

4. Všetko je najdôležitejšie

Nie, všetko na webe nie je rovnako dôležité. Áno, niektoré veci musia byť potlačené do úzadia. Alebo tam nemusia byť vôbec.

Lebo ak kričí všetko, nekričí nič. Tri čarovné slová: Priority, hierarchia, ciele <3

 

 


5. Pokúšate sa vymyslieť koleso

V prvom rade sa treba vykašľať na inovatívne a nezvyčajné zobrazenie obsahu, ak v konečnom dôsledku neprináša žiadny úžitok a nezlepšuje používateľský zážitok. Takéto vychytávky často zbytočne popletú návštevníka a odradia ho. Nebuďte nasilu inovatívni, ak to nie je súčasť vášho image.

Veľký pozor hlavne na novátorské UX features. Ak je rokmi overené a odskúšané, že login button je dobré umiestniť do pravého horného rohu, tak ho tam nechajte. If it ain’t broken, don’t fix it.

 

6. Všetko bude WOW

Web nie je cirkus. Ak na úvodnej stránke budete mať video banner, interaktívnu mapu, animácie, pop up a 15 sliderov, asi tým ľudí hlavne vydesíte. Áno, wow efekt môže byť veľké plus a konkurenčná výhoda. Ale ak je vypimpované všetko, skôr si tým uškodíte. Radšej si vyberte jeden efekt a využijete ho na maximum.

Návštevníka neohúrite len formou, dôležitý je aj kvalitný a dobre štruktúrovaný obsah. Lebo čo z toho, že sa stránka fajnovo animuje na scroll a štyri mesiace ste vyvíjali algoritmus, ktorý návštevníkovi vypočíta veľkosť pravého ucha, keď na webe nenájde to, čo hľadá… napríklad informáciu, či u vás pohodlne zaparkuje. 


Cheat sheet

Veľmi zjednodušene povedané, než začnete pracovať na zadaní, nebodaj na štruktúre a obsahu webu, položte si 5 základných otázok:

  • Kto je cieľová skupina? 
  • Čo na ňom hľadá?
  • Čo je vlastne cieľom webu?
  • K akej akcii návštevníka musím viesť, aby mi web prinášal pridanú hodnotu? 
  • Ak je tých cieľov viacero, aké sú priority, čo má byť v popredí?

Vďaka tomu dokážete spolu s tým správnym teamom kreatívcov a developerov pripraviť web, z ktorého majú návštevníci radosť a pre vás predstavuje návratnú investíciu.

Zdroj obrázkov: unsplash.com

Zdieľať

Bratislava

viac

New York

x